وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .
وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .

برنامه اطلاعات دارویی برای اندروید

دانلود برنامه

رمز فایل:214

این برنامه شامل توضیحی کامل از  انواع داروهای موجود در داروخانه ها و اثرات هر کدام از ان ها می باشد.

کشت بافت

با توجه به افزایش سالانه بیش از 80 میلیون نفر به جمعیت جهان، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی جوامع بشری تأمین غذا برای ساکنان این کرة خاکی می باشد. در حال حاضر جهان با یک کسری مواد غذایی بالغ بر 60 میلیون تن مواجه است و در این میان مشکل اصلی متوجه کمبود های پروتئینی و ویتامینی می باشد. بطوریکه امروزه بیش از 3/1 میلیارد از مردم جهان از گرسنگی یا سوء تغذیة ناشی از در رنج بسر می برند.

در این میان کشت گونه های گیاهی پر بازده و بویژه سیب زمینی به دلیل قابلیت سازگاری گستردة آن با شرایط اقلیمی مختلف جهان، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است بطوریکه بنابر آمار رسمی FAO سطح زیر کشت آن در سال 2003 بالغ بر 19 میلیون هکتار و تولید آن بیش از 311 میلیون تن می باشد.

این محصول در جهان از نظر اهمیت غذایی، بعد از گندم، برنج و ذرت مقام چهارم را داراست. و مهمترین منبع دولپه ای در تغذیة انسان می باشد. وجود اسید آمینه های مهم، ویتامین ها و مواد معدنی در حد مطلوب این محصول را پس از تخم مرغ به دومین منبع غذایی ساده در سطح جهان تبدیل کرده است.

متأسفانه سیب زمینی در معرض بیش از صد بیماری باکتریایی، قارچی، میکروپلاسمی و ویروسی قرار دارد و وجود این عوامل باعث افت شدید عملکرد در مناطق آلوده به این عوامل در واحد سطح شده است. از آنجایی که این گیاه معمولآً بوسیلة غده های بذری تکثیر می یابد، این بذور مهمترین عامل گسترش و انتقال بیماری به شمار می رود. کیفیت غدة بذری نه تنها بطور مستقیم بر محصول رشد یافته از غدة بذری تأثیر دارد بلکه هر گونه بیماری که در روی غده یا داخل غده وجود داشته باشد ممکن است به مزارع مجاور سرایت کند یا به خاک وارد شود.حملة ویروس ها به گیاه سیب زمینی در بعضی اوقات می تواند باعث نابودی 80 درصد محصول گردد و از آنجایی که از یک سو مبارزه با بیماری های ویروسی بوسیلة سموم شیمیایی امکان پذیر نیست و از سویی دیگر استفاده از بذور حقیقی سیب زمینی با محدودیت هایی روبروست، بنابراین مؤثرترین راه برای مبارزه با عوامل ویروسی استفاده از غده های بذری گواهی شده می باشد.

آمار نشان می دهد که تنها 11 درصد از سیب زمینی در جهان از بذور گواهی شده تولید می شود. کمبود بذور سالم و بالا بودن هزینة تولید آن بویژه در کشور های در حال توسعه، عاملی عمده در افت کیفیت و عملکرد سیب زمینی است. احتیاج به 2 تا 3 تن غدة بذری در هکتار عموماً تا 60 درصد از هزینة تولید را در بسیاری از کشور ها شامل می شود.

برآورد ها نشان می دهد که استفاده از بذور سالم می تواند باعث افزایش 30 درصدی عملکرد در تولید سیب زمینی گردد.

در کشور ما با وجود صادرات سالانه بیش از 30 هزار تن سیب زمینی به خارج، هر ساله سه میلیون عدد غدة بذری از استرالیا وارد می شود که این مقدار نیز پاسخگوی تأمین بذر زمین های زراعی کشاورزان نیست.

با پیشرفت های حاصل در کشت In vitro۱ گیاهچه های سیب زمینی در سالهای اخیر و نیز توسعة روشهای شناخت بیماریها، تولید گیاهچه های عاری از ویروس بوسیلة تکنیک های کشت بافت میسر شده است (30).

با توجه به جدید بودن ورود روشهای کشت بافت به کشور و نیز بازدهی بسیار بالا و کاهش چشمگیر هزینه های تولید با استفاده از این تکنیک ها توجه و مطالعة هرچه بیشتر در این امر ضروری به نظر می رسد.


منبع:www.ake.blogfa.com

الوئه ورا (صبر زرد)

صبر زرد

گیاهى است با ظاهر بوته اى انبوه، پایا، همیشه سبز، شاداب و پرطراوت. ارتفاع آن حدود ۶۰سانتیمتر بوده و داراى ساقه چوبى کوتاه به ضخامت ۱۰-۵ سانتیمتر، برگ هاى نیزه اى شکل مستقیماً به محور ساقه متصل هستند. رنگ برگ ها سبز یا سبز مایل به خاکسترى، تعداد برگ ها بین ۲۰- ۱۰ عدد با کناره هاى نازک و حامل خار هاى نوک تیز مخروطى راست و یا کمى خمیده به طول ۲میلیمتر است. گل آذین گل ها خوشه  اى و به رنگ زرد یا زرد مایل به سبز ابتدا عمود به محور مرکز گل آذین قرار گرفته سپس از قاعده خوشه شروع به آویزان شدن مى نمایند. میوه از نوع کپسول و به رنگ قهوه اى مدور تا تخم مرغى شکل است که در اواخر فصل بهار تا اوایل فصل تابستان به رشد کامل مى رسند. اندام دارویى این گیاه شیرابه آن است که از برگ هاى بیرونى تهیه مى گردد. صبر زرد حدود ۵ درصد آب دارد، عمده ترین ترکیبات آن را مواد رزینى و مشتقات آنزاکبیونى تشکیل مى دهند. مقدار رزین در صبر زرد هاى مختلف ۲۰- ۱۰ درصد است. عمده ترین اثر صبر زرد خاصیت مسهلى آن است که به صورت خوراکى مصرف دارد و به صورت موضعى در جهت التیام زخم ها و سوختگى ها استفاده مى گردد همچنین در فرآورده هاى آرایشى و بهداشتى بالاخص فرآورده هاى ضد آفتاب نیز مورد مصرف قرار مى گیرد. در طب گذشته صبر زرد به عنوان مسهل و صفرابر مورد استفاده قرار مى گرفته است. لازم به ذکر است که صبر زرد مسهلى قوى بوده و مصرف طولانى مدت آن مانند سایر مسهل هاى محرک سبب اسهال آبکى شده و منجر به ضعف عضلانى و کاهش وزن بدن مى گردد. صبر زرد در مقادیر مختلف اثرات درمانى متفاوتى را از خود نشان مى دهد به طورى که ۶۰-۲۰ میلى گرم آن مقوى و صفرابر، به مقدار ۱۰۰ میلى گرم ملین و در مقادیر ۲۰۰ میلى گرم مسهل است.


تاریخچه گیاه «آلوئه ورا» یا «صبرزرد» و اثرات دارویی آن به ۶ هزار سال قبل باز می گردد. از گذشته های دور، ژل این گیاه برای درمان زخم های عفونی و ترمیم سوختگی و بریدگی مورد استفاده بوده است.

کلیات گیاه شناسی

صبر زرد یکی از گیاهانی است که قبل از میلاد مورد مصرف مردم بوده است . کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مردگان خود بکار می بردند . در کتاب مقدس ام این گیاه بکرات آمده است .

صبر زرد فاقد ساقه بوده و لی برگهای آن دراز و تا ارتفاع 30 سانتیمتر می رسد . گلهای این گیاه برنگ زرد می باشد که در انتهای ساقه ای که از وسط برگها خارج می شود می روید .

ترکیبات شیمیایی: 

صبر زرد موادی نظیر آلوئین ‌فامودین ، آنترا کینون ،‌ایزوباربالوئین و مقدری در حدود 12 درصد صمغ می باشد .



خواص دارویی: 

صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است شیرابه آن به مصرف طبی می رسد .

1)تقویت کننده بدن است.

2)یبوست را برطرف می کند و روده ها را تمیز می کند.


خاک

دانلود تحقیق خاک

رمز فایل:214 

بخشی از تحقیق:

از مخلوط شدن مواد حاصل از فرسایش سنگ ها با مواد حاصل از پوسیده شدن بدن جانداران خاک بوجود می آید. 
 
به جز گیاهان تک سلولی ساکن آب و گلسنگ ها بقیه ی گیاهان به خاک نیاز دارند. از این رو خاک را پلی بین دنیای زنده و دنیای غیر زنده می دانند. 
  • لایه های تشکیل دهنده خاک را افق می گویند. 
  • هرچه تعداد افق خاک بیش تر باشد خاک کاملتر است. 

اثرات گلخانه ای

دانلود تحقیق اثرات گلخانه ای

رمز فایل:214 

بخشی از تحقیق: 

زمین مقداری از انرژِی خورشید را جذب می کند و باقی ان را بازتاب می کند. در طی این فرایند طول موج نور تغییر پیدا می کند.بعضی از گاز های موجود در جو زمین این تابش خروجی را جذب می کند.این تابش عمدتا در محدوده فروسرخ قرار دارد.مولکول گاز های گلخانه ای بسیار بیشتر از سایر گاز ها نور فروسرخ را جذب می کنند.جذب انرژی توسط مولکول های گاز سبب جنبش مولکولی و افزایش انرژی ان می شود. وقتی این اتفاق در مقیاس بزرگ رخ می دهد.مانند این است که زمین را با یک پتو پوشانده ایم.دمای کل نواحی زمین افزایش می یابد.به این پدیده اثر گلخانه ای میگویند.

گازهای گل‌خانه‌ای گازهایی هستند که باعث اثر گلخانه‌ای در جو می‌شوند. 

 

کشت بدون خاک

تاریخچه:

  •  اطلاعات اولیه در مورد هیدرو پونیک از سال 1960 میلادی جمع آوری شده است.   در صورتیکه گیاهان حتی تا قبل از این تاریخ نیز بدون خاک رشد کرده اند. باغهای معلق بابل ، باغ شناور آز تک در مکزیک و مثالهایی در چین از این نمونه اند. 
  • در مصر شواهدی وجود دارد که در چند سال قبل از میلاد نیز کشت در آب انجام میگرفته است.
  • اولین شواهد علمی ثبت شده در مورد هیدرو پونیک مربوط به جان ون هلموت بلژیکی است و پس از آن جان وودوارد انگلیسی گیاهان را در آبی که حاوی انواع متعددی از خاکها بود ، کشت کرد و فهمید بهترین رشد در مخلوطی صورت می گیرد که حاوی مقدار بیشتری خاک است و نتیجه گرفت که رشد گیاه حاصل موادی است که از خاک در آب حل شده است و در اختیار گیاه قرار گرفته است و خود آب به تنهایی قادر به بر آورده کردن نیازهای گیاه نمی باشد. تجربیات ادامه پیدا کرد و در این بین نکات تازه ای از فرایند رشد و تغذیه گیاه روشن شد.
  • با کشف و توسعه پلاستیک، هیدرو پونیک نیز گام بزرگی به جلو رفت. کاربرد پلاستیک هزینه ها را کاهش داد و سادگی کار بیشتر شد. بسترها براحتی از محیط بیرون جدا شدند و با مدیا پر شدند ، با توسعه پمپهای مناسب، والوها و سایر تجهیزات ، اتو ماتیک کردن سیستم ممکن شد.پروژه های هیدروپونیک بزرگی برای تولید انواع سبزیجات و گلها شکل گرفته و در حال شکل گیری است و همچنان در حال گسترش است.

تعریف:

ساده ترین تعریف هیدرو پونیک روشی از تولید است که در آن گیاه غذای خود را به جای آنکه از کلوئیدهای خاک بگیرد از محلول غذایی دریافت می کند. کشت به روشهیدرو پونیک در داخل و خارج گلخانه امکان دارد.

کنترل دما، رطوبت و مدیریت سایر فاکتور ها در داخل گلخانه، چه در کشت خاکی، چه در کشت بدون خاک یکسان است. تفاوت عمده به  سیستم حمایت فیزیکی گیاه و روش ارائه آب و مواد غذایی مربوط می شود.


مزایای روش هیدروپونیک :
1-تراکم بیشتر : استفاده از اتاقهای رشد برای جوانه زنی و تولید گیاهچه و کاهش فضای رقابتی بین گیاهان این امکان را می دهد که تعدا بیشتری گیاه در واحد سطح داشته باشیم. این مزیت بخصوص در مکانهایی که زمین و هزینه ساخت گلخانه بسیار زیاد است، (مانندکشورهای اروپایی) بسیار ترغیب شده اند.
2-افزایش تولید: گزارشات نشان می دهد که افزایش تولید و بهبود کیفیت از نتایج تغذیه مطلوب است. از آنجا که مدیریت تغذیه در هیدروپونیک بهتر انجام می گیرد. تولید افزایش می یابد . باید در مورد بوته های رز در هلند همراه با استفاده از نور مصنوعی و کشت هیدروپونیک کاملا اتوماتیک و مدرن و گلخانه های فوق مدرن شیشه ای، تزریق دی اکسید کربن و سایر فاکتورهای رشد ، تولید هر بوته بین 15 تا 30 درصد افزایش می یابد. کارشناسان تخمین می زنند در گلخانه های پلاستیکی با سیستم مدیریت بسیار خوب و کنترل دقیق دما و رطوبت بدون نور مصنوعی و تزریق دی اکسید کربن، استفاده از سیستم هیدرو پونیک تولید را 12-8 درصد افزایش دهد.

3- کاهش از دست رفتن آب از طریق تبخیر: از آنجا که در این کشت آب با هوا بطور مستقیم در تماس نیست، مقدار از دست دادن آب از طریق تبخیر بشدت کاهش می یابد. اگر چه این امر در مصرف آب تاثیر دارد، ولی رطوبت ایجاد شده حاصل از ورود آب بخار شده به هوا نیز وجود نخواهد داشت و برای تامین رطوبت گلخانه بخصوص در ماههای گرم، باید دقت بیشتری کرد.

4- آفات و بیماریهای خاکزی وجود ندارند: بدلیل عدم استفاده از خاک وجود بیماری های قارچی خاکزی و سایر پاتوژنهای خاکزی در صورت استریل کامل مدیا منتفی  است .ولی به هر حال اگر پاتوژن به هر نحو وارد مدیا شود، میتواند بشدت و سرعت وحشتناکی گسترش یابد.



    معایب روش هیدروپونیک:

    1. افزایش سرمایه گذاری اولیه: پمپها، تانکها، وسائل کنترل و سیستم حمایت فیزیکی هزینه ها را چند ده دلار در هر متر مربع افزایش می دهد. اگر به آنها سیستم نور مصنوعی و اتاق رشد نیز اضافه شود . هزینه بسیار بسیار بزرگی خواهد شد.
    2. افزایش مصرف انرژی:پمپها، نور و سیستم کنترل انرژی اضافی را مصرف می کنند که جزء هزینه های جاری محسوب می شودو باعث کاهش سود خالص میگردد.
    3. نیاز به مهارتهای فنی زیادی دارد: تولید کننده ای که در سیستم هیدروپونیک تولید می کند باید پس زمینه قوی در علوم گیاهی داشته باشد و تقریبا یک شیمیست باشد. از آنجا که سیستم تغذیه،تزریق کننده ها، پمپها و محاسبه گرها نیز نیاز به تعمیر، نگهداری و باز بینی دارند، وجود متخصص خبره محلی که در زمانهای خاص و بحرانی بتواند بسرعت در سایت حاضر شده و پروژه را نجات دهد الزامی است.
    4. 4-نیاز به کودهای خالص با کیفیت بالا دارد: از آنجا که در این سیستم گیاه در تماس مستقیم با محتویات کود است و ماده  واسطه ای به نام خاک برای تحمل استرس وجود ندارد، هر گونه ناخالصی و یا نامحلول بودن  باعث می شود که مصرف کود را غیر ممکن کند. لذا تنها استفاده از کودهای خالص با کیفیت بالا که خواه نا خواه قیمت آنها چندین برابر کودهای عادی است الزامی است. اوضاع وقتی وخیم تر می شود که تولید کننده از سیستم 

      برگشت دار Recycled استفاده نکند. در این صورت مصرف این نوع کودها افزایش می یابد. هزینه های جاری بالا می رود و سود خالص بشدت کاهش می یابد. این موضوع باعث افزایش طول مدت بازگشت سرمایه گذاری شده و بعضا با وجود افزایش تولید ایجاد شده ، انجام پروژه توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

    توضیحی کامل از گیاه پنبه

    دانلود تحقیق گیاه پنبه

    رمز فایل:214

    بخشی از تحقیق:پنبه گیاهی است ذاتا چند ساله که به صورت یکساله کشت می شود.پنبه به صورت درختچه ای کوچک به ارتفاع 60 تا 120می باشد.طول دوره رشد این گیاه 200 روز می باشد.


    منبع

    توضیحی کامل از گیاه ذرت

    دانلود تحقیق ذرت

    جهت دانلود فایل از لینک بالا استفاده کنید

    رمز فایل:214 

    بخشی از تحقیق:

    ذرت corn با نام علمی (zea.mays)یکی از غلات گرمسیری و  از خانواده گندمیان (گرامینه)متعلق به تک لپه ای ها می باشد .گیاه ذرت تنها غله ای است که در کشور مکزیک و گواتمالا تکامل یافته است.ذرت پر محصول ترین غله دنیا به حساب می اید و از لحاظ مقدار تولید پس ازگندم و برنج قرارمی گیرد.امروزه ذرت در تغذیه بسیاری از مردمان دنیا نقش اساسی دارد. 

    منبع


    انواع ریشه

    دانلود تحقیق انواع ریشه

    جهت دانلود فایل از لینک بالا استفاده کنید

    رمز فایل:214 

    بخشی از تحقیق:

    عضوی از گیاه است که معمولاً در خاک قرار گرفته واملاح محلول در آب را از زمین برای گیاه جذب می‌کند. 

     

    برش عرضی ریشه شامل: 

     

    - بشره یا روپوست

    - پوست اولیه

    - آوند آبکش

    - آوند چوبی

    - لایه زاینده (کامبیوم)

    - درون پوست

    - دایره محیطیه

    - ریشه های موئین

    منبع