وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .
وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .

تعریف کار افرینی

کارآفرینی فرایند خلق چیز جدید با ارزش، از طریق اختصاص زمان و تلاش مورد نیاز، در نظر گرفتن ریسک های مالی، روانی و اجتماعی همراه، رسیدن به پاداشهای منتج پولی و رضایت فردی و استقلال می باشد.

با توجه به تعریفی که ارایه شد و نیز مطالعات صورت گرفته، کارآفرین دارای ویژگیهایی است که به چند مورد ذکر می کنیم:
نیاز به موفقیت ( Need for achievement ):
عبارت از تمایل به انجام کار در استانداردهای عالی به قصد موفقیت در موقعیت های رقابتی. کارآفرین کارهایی را انتخاب می کند که دارای ریسک و سختی متوسط و حساب شده باشد.
برخورداری از مرکز کنترل درونی ( Locus of control ):
افراد دارای کنترل بیرونی معتقدند که وقایع خارجی که خارج از کنترل آنانست، سرنوشت آنان را تعیین می کند، این عقیده که شانس یا سرنوشت، زندگی شخصی فرد را کنترل نمی کند، از خصوصیات کارآفرینان است.
مخاطره پذیری ( Risk taking ):
کارآفرینان لزوما در پی فعالیتی نیستند که مخاطره زیادی داشته باشد، بلکه مایل است مقدار متوسطی از مخاطره را که برای شروع فعالیت اقتصادی « معمولی » تلقی می شود، داشته باشد.
استقلال طلبی ( Need for independence ):
در واقع، نیاز به استقلال را می توان با عبارتی نظیر « کنترل داشتن بر سرنوشت خویش » ، « کاری را برای خود انجام دادن » و « رئیس خود بودن » تعریف کرد. و این عاملی است که سبب می شود که کارآفرینان به اهداف و رویاهای خود دست یابند.
خلاقیت ( Creativity ):
یعنی توانایی فکرهای جدید. خلاقیت نیرویی است که در پس نوآوری نهفته است


منبع


گزارش کار شیمی الی(سنتز اسپیرین)

برای دانلود فایل حاوی گزارش کا روی بخش دانلود کلیک کنید

دانلود

بخشی از گزارش کار:در مورد آسپیرین، بازگو کردن داستان آن، به‌عنوان نمونه‌ای از تکامل مناسبات بین طب گیاهی سنتی و داروشناسی جدید، بی‌فایده نیست.منشا این دارو را باید در پوست درخت بید جستجو کرد، که درختی از خانواده salix است و معمولاً در مناطق پر‌‌آب می‌روید. و تنها هنگامی واقعا شاداب است که پایه آن در آب باشد. بنابر نظریه عوام، این به‌معنای آن‌ است که بید سرما نمی‌خورد، و به‌همین دلیل باید به کار درمان سرماخوردگی‌های همراه با تب، دردهای مفصلی، و ناراحتی‌های مشابه بخورد.(1)


رمز:214


منبع


گزارش کار شیمی الی (اسختراج)

برای دانلود فایل حاوی گزارش کار روی بخش دانلود کلیک کنید

دانلود

بخشی از تحقیق:استخراج یکی از قدیمی ترین اعمال شیمیایی بشر می باشد. تهیه یک فنجان قهوه یا چای، شاملاستخراج اجزای معطر و بودار ماده نباتی خشک با آب داغ می باشد.به طور مشابه، مواد تشکیل دهنده عطرها و بسیاری از داروها با استخراج به درون حلال آلی جداسازی می گردند، و بدنبال آن تبخیر حلال جزء مطلوب را بر جای می گذارد.استخراج برای جداسازی محصولات بسیاری از واکنشهای آلی بکار گرفته می شود.(1)


رمز:214

منبع

گزارش کار شیمی الی (کروماتوگرافی)

برای دانلود گزارش کار  کروماتوگرافی روی بخش دانلود کلیک کنید

دانلود

بخشی از گزارش کار:کروماتوگرافی روشی نسبتا ساده ای است که در جدا کردن یک ترکیب از ناخالصی های مربوطه یا تفکیک اجزای مختلف یک مخلوط کاربرد دارد.پایه و اساس کروماتوگرافی بر این اصل استوار شده است کهیک ماده متحرک از روی یک ماده ثابت عبور کرده و مواد چسبیده به آنرا با سرعتهای مختلف با خود می برد . چون این آزمایش در ابتدا برای جداکردن مواد رنگین به کار می رفت آنرا کروماتوگرافی به معنی رنگ سنجی نام نهادند.(1)

 رمز:214

منبع

تولید پلاستیک از مزارع سیب زمینی

تولید پلاستیک از مزارع سیبزمینی

 

نگاهی به مزیت های استفاده از پلاستیک های تجزیه پذیر ... فقط در انگلستان سالانه شش میلیون تن پلاستیک تولید می شود. اغلب پلاستیک ها نیز بسیار بادوامند و صدها سال طول می کشد تا تجزیه شوند. اگر رومیان باستان نیز پلاستیک تولید می کردند، بقایای پلاستیک های تولیدی آنان تا امروز باقی می ماند. اگر نمی خواهیم نوه هایمان روی تلی از پلاستیک های کهنه زندگی کنند، باید فکری به حال این مساله بکنیم

 

   

یکی از گزینه های موجود، بازیافت پلاستیک و استفاده مجدد از بطری های مستعمل است، اما این کار از لحاظ انرژی به صرفه نیست و استفاده از بطری های دست اول کم هزینه تر است. سوزاندن پلاستیک های کهنه برای تولید انرژی نیز یک گزینه دیگر است، اما گازهای آزادشده از بعضی انواع پلاستیک ها بسیار سمی است. شاید بهترین گزینه استفاده از پلاستیک های تجزیه پذیر باشد، به ویژه اینکه پلاستیک هایی که به عنوان بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند، کثیف شده و قابل استفاده دوباره نیستند. روی برچسب بسیاری از پلاستیک ها عبارت تجزیه پذیر را مشاهده می کنیم، اما این مواد در حقیقت به قطعات بسیار ریزی تبدیل می شوند که می توانند بر کیفیت خاک یا زندگی جاندارانی همانند کرم خاکی اثر بگذارند. بعضی از انواع این پلاستیک ها واقعاً تجزیه پذیرند، اما بسیاری دیگر به دلیل استفاده از کاتالیزورها، مواد سمی از خود ایجاد می کنند. یکی از انواع پلاستیک که تجزیه پذیر است و هیچ گونه مواد خطرناکی از خود برجای نمی گذارد، PHB یا پلی هیدروکسی بوتیرات نام دارد.

 

● حشرات پلاستیک می سازند عبارت «حشرات پلاستیک می سازند» در ابتدای دهه ۸۰ که PHB به طور تجاری ساخته شد، به تیتر اول مطبوعات تبدیل شد. پلاستیک ها را اغلب از نفت تهیه می کنند، اما این نوع که طبیعی است، پیوسته توسط باکتری ها ساخته می شود و تولید آن نیز محدودیتی ندارد. تقریباً همه انواع باکتری ها انرژی را به صورت چربی در خود ذخیره می کنند تا در موقع لزوم در دسترس شان باشد. وقتی چربی این باکتری ها استخراج شود، به ماده پلیمری جامدی تبدیل می شود که به پلاستیک های قدیمی مثل پلی تن بسیار شبیه است. برای آنکه بتوانیم PHB را در مقیاس زیاد تولید کنیم، کافی است ابتدا باکتری ها را با تغذیه خوب پروار کنیم و سپس چربی ها را استخراج و پلاستیک تولید کنیم. باکتری ها نه تنها می توانند این مواد را تولید کنند بلکه علاوه بر آن می توانند از این مواد تغذیه کنند. PHB ها چنان غنی از انرژی هستند که به سرعت توسط حشرات مورد استفاده قرار می گیرند. اگر قطعه یی از جنس PHB دور انداخته شود، سریعاً توسط باکتری های موجود در محیط به مصرف می رسد. زمان لازم برای تجزیه این مواد ارتباط مستقیمی با میزان باکتری های موجود دارد. PHB در دریا بعد از گذشت چند ماه تجزیه می شود؛ در جایی که باکتری بیشتر باشد پس از چند هفته و در جایی که اصلاً باکتری موجود نباشد تجزیه آن چندین سال طول می کشد.

 

● قفسه های خالی از PHB هم اکنون یک ماده تجزیه پذیر در اختیار داریم که در موارد بسیاری قابل استفاده است؛ بطری شامپو، فنجان های پلاستیکی و بسته بندی مواد. اما در عمل خیلی کم از آن استفاده می شود. یکی از مواردی که باعث محدودیت در استفاده از PHBها می شود، شکنندگی این ماده است. وارد کردن ضربه باعث شکستن این نوع مواد می شود. از طرف دیگر قیمت نیز عامل دیگری است که باعث کاهش مصرف PHBها می شود. برای کالایی که از بسته بندی PHB استفاده می کنند باید پول بیشتری پرداخت کرد با این همه در بعضی از موارد PHBها کاربرد فراوانی یافتند. نیروی دریایی امریکا پس از آنکه در جلوگیری از انداختن بطری های نوشابه توسط کارکنان دریا ناامید شد، ناگزیر به انتخاب PHBها شد. اکنون دیگر ملوانان مجاز بودند ظرف های نوشابه را با خیال راحت به دریا پرتاب کنند. برای آنکه از PHBها در آینده بیشتر استفاده شود، باید قوانین جدیدی توسط دولت ها وضع شود. طبق یک کنوانسیون سازمان ملل تمام موادی که مستقیماً به دریا ریخته می شوند باید زیست تخریب پذیر باشند. شاید این قانون یکی از عواملی بود که نیروی دریایی ایالات متحده را وادار به استفاده از PHBها کرد. دولت ایتالیا روی هر کیسه نایلونی که غیرزیست تخریب پذیر باشند ۲۵ لیر (حدود ۱۵ سنت امریکا) مالیات وضع کرده است و دولت دانمارک استفاده از بطری های نوشابه غیرقابل بازیافت را ممنوع کرده است. اگر شرایط به همین صورت پیش رود، احتمال استفاده بیشتر از PHBها افزایش می یابد.حتی اگر استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر رایج شود، مشکل زباله ها به طور کامل حل نمی شود، چرا که در محل انبار زباله ها مقدار اکسیژن کافی موجود نیست و در نتیجه باکتری های تجزیه کننده پلاستیک ها نیز نمی توانند مدت مدیدی زنده بمانند. برای تجزیه این زباله ها کارخانه های بزرگی نیاز است که ساخت آنها هم نیاز به پول دارد.

 

● استفاده از PHB در بدن از آنجایی که باکتری های موجود در بدن ما نیز برای ذخیره انرژی از PHB استفاده می کنند، بنابراین بدن این گونه مواد را پس نمی زند. از PHB در پزشکی نیز می توان استفاده کرد. برای مثال نخ بخیه را می توان از جنس PHB ساخت تا با گذشت زمان کم کم جایگزین شود. از این پلاستیک ها می توان برای ساخت موادی که داروها را به آرامی وارد بدن می سازند، استفاده کرد. کاربرد این مواد در اعمال جراحی باعث می شود دارو به میزان مورد نیاز و درست در جایی مناسب آن آزاد شده و مورد استفاده قرار گیرد. این نکته که بدن انسان PHB را قبول می کند، می تواند به این معنی باشد که شما می توانید شکلات را همراه با نایلون بسته بندی آن یکجا بخورید.

 

● بلورهای زیبا شاید در نگاه اول کیسه های پلاستیکی چندان هم بلوری به نظر نرسند، اما اگر بتوانید با یک میکروسکوپ روی کیسه پلاستیکی زوم کرده و اندازه آن را میلیون ها برابر بزرگ کنید، آن وقت تعداد زیادی بلور کوچک را مشاهده خواهید کرد. این بلورهای کوچک ساختارهای بسیار منظمی را تشکیل می دهند. این بلورهای کوچک به دور یک نقطه مرکزی می پیچند و کرات کوچکی را به وجود می آورند. این کرات بلوری کاملاً منظم و در نتیجه بسیار زیبا هستند.طی سال های متمادی دانشمندان از پلی تن یا به عبارت صحیح تر از پلی اتیلن به عنوان الگویی برای نمایش رفتار دیگر پلیمرها استفاده می کردند. اما طی ۲۰ سال گذشته بعضی از دانشمندان برای این کار از PHB استفاده می کنند. این ماده بسیار کندتر از پلی اتیلن بلوری شده بنابراین بررسی آن بسیار آسان تر است.

 

● پرسش بدون پاسخ PHB همه جا وجود دارد. مقدار کمی از این ماده در زنجیره های کوتاهی که حدوداً دارای ۱۵۰ واحد است در سلول مخمرها، هویج، اسفناج، گوسفند، دام ها و حتی انسان مشاهده شده است. این ماده تقریباً در تمام انواع سلول های موجودات زنده وجود دارد. در حقیقت به نظر می رسد اگر به دقت نگاه کنیم، می توانیم PHB را در هر سلول دلخواهی بیابیم، ولی هیچ کس نمی داند کارش در سلول چیست؛ چیزی مثل این که همه جا حاضر است، حتماً وظیفه یی هم بر عهده دارد. حتی بعضی از دانشمندان ادعا کردند PHB همانند پروتئین از اهمیت بسیاری برخوردار است و واحدهای PHB حتی پیش از آمینواسیدها و پروتئین ها وجود داشته است. هر چند ممکن است این ادعاها کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما دلیل اصلی هر چه باشد، مشخص است PHB کار مهمی در سلول انجام می دهد.پیشرفت های اخیر کاربردهای آینده PHB را دگرگون کرده است. یک گروه از آزمایشگاه تحقیقات گیاهان دپارتمان انرژی از دانشگاه ایالتی میشیگان به دنبال راه سریع تری برای تولید PHB بود. در سال ۱۹۹۲ آنها دو ژن از باکتری های مولد PHB را گرفته و به گیاه تره تیزک وارد کرده و سپس آنها را با هم پیوند دادند. بعضی از گیاهان به وجود آ مده، ژن مولد PHB را همراه خود داشته و آن را در برگ های خود تولید می کردند. بدین ترتیب آنها گیاهانی را ایجاد کردند که می توانستند از خود پلاستیک تولید کنند.

 

اما انجام این کار مشکلاتی هم داشت؛ رشد آنها بسیار کند بود. «کریس سامرویل» که ژنتیک دان سرپرست گروه بود، تصمیم گرفت ایده جدیدی را به آزمایش بگذارد. وی تصمیم گرفت DNA را این بار وارد گیاه نخود سازد. این بار به جای آنکه PHB به طور اتفاقی در سرتاسر برگ تولید شود، فقط در یک نقطه مشخص یعنی در کلروپلاست تولید می شد و رشد گیاه نیز بسیار طبیعی بود. PHB تولیدشده حدود ۱۴ درصد وزن خشک برگ ها را تشکیل می داد. امروزه دانشمندان درصددند این کار را با سیب زمینی انجام دهند، چرا که استخراج PHB از آن آسان تر است. این ایده بسیار جذاب است که ما به جای آنکه پلاستیک ها را از پالایشگاه های نفت بگیریم، از مزارع سیب زمینی به دست آوریم.


منبع

 

نخل مرداب

نخل مرداب


 مشخصات ظاهری :گیاه پایای همیشه سبز با بلندی60 سانتیمتر.

ویژگیها: ساقه های سبز رنگ عمودی افراشته این گیاه به جز در رأس بدون برگ هستند که در رأس نیز دایره ای از برگچه های سبز علفی به صورت شعاعی مثل قاب یک چتر بیرون می زنند.علاوه بر این در تابستان گلها نیز به صورت شعاعی در رأس بیرون می زنند ولی این گلها کوچک و قهوه ای رنگند.

محل نگهداری: به شرط آنکه ریشه ها دایم خیس باشند در برابر نور آفتاب کامل تا نیمه سایه کامل ـ بسیار مقاوم است.از مناطق بادگیر دور شود.

موارد استفاده: شکل و کیفیت متمایز این گیاه کنتراست خوبی با نمونه های بوته ای گسترده ایجاد می کند. یک حوضچه نیم بشکه ای با نیلوفرهای آبی سفید پا کوتاه و گلهای فراموشم مکن آبی رنگ که در حاشیه آن پخش شده اند و یک گیاه پنجه کلاغی که کنتراست عمودی ظریفی می دهد،در مجموع بسیار گیرا خواهند بود.

رشد درکمپوست: بسیار مقاوم اما باید همیشه مرطوب یا اشباع نگهداشته شود.

مراقبت ویژه: ساقه های قهوه ای را قطع کنید.در زمستانها ریشه ها را در خاک نگهدارید یا گیاه را به درون ساختمان برده و روی طاقچه قرار دهید.

ازدیاد: نخل مرداب را می توان به راحتی از اواسط بهار تا اوایل تابستان با روش تقسیم بوته،تکثیر کرد.البته راحتی آن بستگی به تجربه و توان شخص تکثیر کننده دارد.

از آنجائیکه این گیاه طبیعتاً به وسیله قرار گرفتن در آب رشد کرده و ریشه می دهد،خاک آن باید کاملاً مرطوب باشد،ولی اگر به اندازه کافی خیس نبود،ابتدا آن را کاملاً آبیاری کنید،سپس از گلدان بیرون آورید.با استفاده از یک چاقوی تیز، انبوه ریشه ها را به دسته هایی با حداقل 4یا5 ساقه تقسیم کنید،مراقب باشید به ریشه ها صدمه نزنید و سعی کنید با دست عمل تقسیم را انجام دهید.سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه 11-9 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و کاملاً آبیاری کنید.

گرچه روش تقسیم برای تمام انواع نخل مردابها بکار برده می شود ولی می توانند به روشهای غیر معمول دیگری نیز تکثیر شوند،در گیاه نخل مرداب رأس گل را همراه با برگه هایی که زیر گل وجود دارند بوسیله قیچی باغبانی به اندازه یک سوم یا یک دوم کوتاه کنید، در حالیکه به قسمتی از ساقه به طول 5 سانتیمتر متصل باشد،در آب و یا کمپوست مخصوص بذر و قلمه مرطوب قرار دهید.(ساقه به طرف بالا و قسمت برگدار درون آب یا خاک قرار گیرد.) زمانی که ریشه داد،گیاه را به گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر و کمپوست گلدانی منتقل کنید. در طول عمل تکثیر،سعی کنید،دمای محیط گیاه را 72- 68 درجه فارنهایت یا 22-20 درجه سانتیگراد نگاه دارید و مراقب باشید که گیاه در شرایط نور مناسب و کافی،دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرد.


منبع



خسارت علف های هرز

خسارت علفهای هرز

 علفهای هرز اجزای مهم اکوسیستم های زراعی هستند که به منظور استفاده بیشتر و بهتر از منابعی مانند خاک، آب، مواد غذایی و نور با گیاهان زراعی به طور مستقیم و غیر مستقیم رقابت نموده و کمیت و کیفیت محصول را در اکثر موارد کاهش می دهند. اغلب به دلیل نیاز های غذایی و سیستم ریشه ای مشابه، گیاهان هرز تیره گندمیان با غلات و گیاهان هرز پهن برگ با نباتات زراعی پهن برگ رقابت می کنند. اکثر گیاهان بذر به دلیل تنازع بقا از سیستم ریشه ای قوی با توسعه عمودی و افقی زیاد برخوردار می باشند که ضمن اشتغال سطح مزرعه دو تا سه برابر سریع تر از گیاهان زراعی آب و مواد غذایی خاک را جذب می کنند. همچنین به دلیل گسترش زیاد ریشه علفهای هرز، گیاهان زراعی قدرت ریشه دوانی کافی نداشته و در نتیجه حجم کم سیستم ریشه ای، کمبود آب و مواد غذایی سایه اندازی و کمبود نور و در برخی موارد دارا بودن خاصیت آللوپاتی رشد و عملکرد کمی گیاهان زراعی را کاهش می دهند.

علفهای هرز میزبانهای ثانویه برای برخی از بیماری ها و آفات هستند که پس از ناُمین بخشی از زندگی این پارازیتها بر روی خود، آنها را به مزارع منتقل و موجبات کاهش محصول را به وجود می آورند. در این زمینه می توان از چاودار وحشی ( Secale montanum ) ، مرغ (Cynodon dactylon ) ، تاجریزی سیاه ( Solanum nigrum ) و گونه های مختلف پنیرک (Malva spp) به ترتیب به عنوان میزبانهای بیماری قارچی سیخک (ارگوت )، بیماری زنگ سیاه گندم، بیماری ویروسی پیچیدگی برگ سیب زمینی . آفت کرم خاردار پنبه نام برد.

  علفهای هرز بر روی کیفیت محصولات زراعی و دامی نیز موثر هستند. اختلاط دانه علفهای هرز به خصوص انواع سمی و اندامهای رویشی آنها با گیاهان زراعی در موقع برداشت، کیفیت و ارزش محصول را کاهش می دهند.در این ارتباط می توان به افت کیفیت علوفه یونجه در صورت وجود علفهای هرزی نظیر ماشک وحشی (Vicia peregrina ) و سس (Cuscuta spp) و افت کیفیت آرد گندم در صورت اختلاط با بذور تلخه (Acroptlon repens) و سیاه دانه (Agrostemma githago ) و همچنین نظیر عطر طبیعی شیر دام در صورت تغذیه از اندامهای هوایی علفهای هرز تلخ بیان (Sophora pachycarpa ) و درمنه ( Artemisia s pp) اشاره نمود.

  از سایر خسارتهای علفهای هرز میتوان به مواردزیر اشاره کرد:

  - افزایش هزینه تولید بر اثر شخم زدن، وجین و سمپاشی.

  - خسارت به ریشه گیاهان زراعی در اثر کولتیوارتور زنی.

  - ترشح مواد آللوپاتیک در خاک.

  - ایجاد مزاحمت در کاشت، داشت و برداشت گیاهان زراعی.

  - نیاز به بوجاری محصول.

  - افزایش هزینه حمل و نقل.

  - ظاهر ناخوشایند، کاهش ارزش زمین و پائین آوردن زیبایی محیط زیست.

  - خسارتهای بهداشتی

  - کاهش بازده کاری

  - تلفات دام

  - خسارتهای عمرانی

  - ایجاد خسارت در مناطق جنگلی

  

 اکثر گیاهان بذر به دلیل تنازع بقا از سیستم ریشه ای قوی با توسعه عمودی و افقی زیاد برخوردار می باشند که ضمن اشتغال سطح مزرعه دو تا سه برابر سریع تر از گیاهان زراعی آب و مواد غذایی خاک را جذب می کنند. همچنین به دلیل گسترش زیاد ریشه علفهای هرز، گیاهان زراعی قدرت ریشه دوانی کافی نداشته و در نتیجه حجم کم سیستم ریشه ای، کمبود آب و مواد غذایی سایه اندازی و کمبود نور و در برخی موارد دارا بودن خاصیت آللوپاتی رشد و عملکرد کمی گیاهان زراعی را کاهش می دهند.

علفهای هرز میزبانهای ثانویه برای برخی از بیماری ها و آفات هستند که پس از ناُمین بخشی از زندگی این پارازیتها بر روی خود، آنها را به مزارع منتقل و موجبات کاهش محصول را به وجود می آورند. در این زمینه می توان از چاودار وحشی ( Secale montanum ) ، مرغ (Cynodon dactylon ) ، تاجریزی سیاه ( Solanum nigrum ) و گونه های مختلف پنیرک (Malva spp) به ترتیب به عنوان میزبانهای بیماری قارچی سیخک (ارگوت )، بیماری زنگ سیاه گندم، بیماری ویروسی پیچیدگی برگ سیب زمینی . آفت کرم خاردار پنبه نام برد.

  علفهای هرز بر روی کیفیت محصولات زراعی و دامی نیز موثر هستند. اختلاط دانه علفهای هرز به خصوص انواع سمی و اندامهای رویشی آنها با گیاهان زراعی در موقع برداشت، کیفیت و ارزش محصول را کاهش می دهند.در این ارتباط می توان به افت کیفیت علوفه یونجه در صورت وجود علفهای هرزی نظیر ماشک وحشی (Vicia peregrina ) و سس (Cuscuta spp) و افت کیفیت آرد گندم در صورت اختلاط با بذور تلخه (Acroptlon repens) و سیاه دانه (Agrostemma githago ) و همچنین نظیر عطر طبیعی شیر دام در صورت تغذیه از اندامهای هوایی علفهای هرز تلخ بیان (Sophora pachycarpa ) و درمنه ( Artemisia s pp) اشاره نمود.

 

 از سایر خسارتهای علفهای هرز میتوان به مواردزیر اشاره کرد:

  - افزایش هزینه تولید بر اثر شخم زدن، وجین و سمپاشی.

  - خسارت به ریشه گیاهان زراعی در اثر کولتیوارتور زنی.

  - ترشح مواد آللوپاتیک در خاک.

  - ایجاد مزاحمت در کاشت، داشت و برداشت گیاهان زراعی.

  - نیاز به بوجاری محصول.

  - افزایش هزینه حمل و نقل.

  - ظاهر ناخوشایند، کاهش ارزش زمین و پائین آوردن زیبایی محیط زیست.

  - خسارتهای بهداشتی

  - کاهش بازده کاری

  - تلفات دام

  - خسارتهای عمرانی

  - ایجاد خسارت در مناطق جنگلی



منبع 

گل خورشیدی

  

گل خورشیدی  Kaffir lily

  Clivia miniata

Amarildaceae

 بومی آفریقای جنوبی است. گیاهی همیشه شبز است که برگ های دایمی آن خطی یا نوار مانند،به رنگ سبز تیره براق بوده وطول آن به ۰٫۵ مر می رسد.ساقه گلدهنده در انتها در حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد گل لوله ای تا قیفی شکل به رنگ نارنجی متمایل به قرمز ،قرمز ،صورتی وزرد دارد.خورشیدی گیاهی دایمی وبدونه ساقه ودارای ریشه های غده ای دارد. شیرابه آن باعث تحریک پوس می شود.این گیاه به خاطر برگ های دایمی ونیز گل آن پرورش داده می شود.

 گلدهی: فصل گل آن اسفند وفروردین ماه بوده ودر ایام نوروز به گل می نشیند.

نیازها: حساس به سرما وحداقل دما برای آن ۱۰ سانتی گراد می باشد.مخصوص گلخانه های سرد است واگر در زمستان در محل گرمی قرار بگیرد گلدهی آن چند هفه به جلو می افتد.

 همانند آماریلیس می توان آن را در ماه های تابستان به خارج از گلخانه به محلی سایه برد ودر مهر ماه دوباره آنها را به داخل اورد.زمانی که سطح خاک خشک شود باید دوباره آبیاری کرد.در تابستان به مقدار زیادی آبیاری شده وسپس به دریج آبیاری کم می شود به طوریکه در پاییز تقریبآ صفر می شود وازآذر ماه دوباره مقدار آب را به دریج باید زیاد نمود ودر موقع ظهور غنچه ها مقدار ی کود شیمیایی محلول نیز باید به اب آبیاری اظافه کرد.بهر است از اب مقطر برای آبیاری این گیاه استفاده کرد. خاک مناسب آن خاک سبکی است که مخلوطی از خاک باغچه ،ماسه وخاک برگ پوسیده اس.برای حفظ انرژی گیاه باید به محض خشک شدن گل ها ،آنها را قطع کرد واگر قطع نشوند می وان از انهعا بذر گرفت که پس از ۱۰ ماه بذر ها می رسند.به علت حساس بودن ریشه اصلی این گیاه بهتر است گلدانشان را تعویض نکرد بلکه به تعویض خاک سر گلدان اکتفا کرد وفقط هر ۳ یا چهار سال یک بار موقعی که ریشه ها مام گلدانها را پر کردند آنها را در گلدانهای بزرگری گذاشت.افزایش(ازدیاد):خورشیدی از طریق بذر وپاجوش افزایش می یابد.باید اشاره کرد که خورشیدی وآمارلیس به ندرت از طریق کاشت بذر افزایش می یابند که از این طریق ۳ تا ۴ سال طول می کشد تا گیاهان حاصل به گل بروند.افزایش از طریق جداکردن پیاز که در مورد آمارلیس وگل خورشیدی از طریق تقسیم بوته انجام می شود که در هر دوتا وقت گیر است و چند سال طول می کشد.اگر از طریق پاجوش انها را ازدیاد کرد چند سال طول می کشد تا گیاه بزرگ گلدهنده ایجاد گردد.پس در کل ازدیاد هردوی این گیاهان گران تمام می شود.

گل خورشیدی

گل خورشیدی

 

بذر:گیاهان ۵ تا۶ ساله خورشیدی میوه های قرمزی تولید می کنند که حاوی بذر می باشند.شبیه آماریلیس در خورشیدی هم می وان با تلقیع مصنوعی بذر گیری کرد.دانه های بذر خورشیدی درشت است وسریعآ می تندند.بذر در اسفند ماه کاشه می شود.بهترین دما برای جوانه زدن بذر ۲۰ درجه سانتی گراد است.بذر خورشیدی بعد از ۶ هفته کاملآ سبز می شود وبعد از اینکه ۲تا ۴ برگه شد قابل جابجا شدن است.زیوایی(قوه نامیه: مدت زمانی که بذر قابلیت نگه داری وانبار کردن دارد به صورتی که ۹۵ درصد بذر ها قابل جوانه زدن باشند) بذر خورشیدی کواه است وبهتر است از بذر تازه برای ازدیاد این گیاه استفاده کرد.نباید موقع کاشت بذر را زیر خاک کرد چون در خاک به زودی خواهد وسید.لذا باید بذر ها را روی خاک مرطوب قرار داد. برای پرورش بهتر ،گیاهان حاصل از بذر را در سالهای اول ودوم در یک بستر خاک سبک کشت می کنند ودر سال سوم زمانی که ۸ تا ۱۰ برگه شدند به گلدانهای خیاری انتقال می دهند.از سال سوم به بعد گیاهان به گل خواهند رفت.

 تقسیم بوته: گلدانهای خورشیدی که چندین پاجوش دارند وکاملآ متراکم شده اند برای افزایش استفاده می شوند.در اردیبهشت ماه وپس از خاتمه گل ،در موقع تعویض گلدان ،پاجوش را باکمال احتیاط به طوری که به ریشه متورم آن آسیبی نرسد از بوته مادری جدا کرده وهر کدام را جداگانه در گلدان مناسبی می کارند.هر پاجوش باید حداقل شامل۳ یا ۴ برگ بوده وطول ان حداقل حدود ۲۵ سانتی متر باشد. بعد از تقسیم باید در محل مرطوب نگه داری ومرتبآ آبیاری شوند تا خوب رشد کنند دراین مرحله بهتر است که گلدانها را در محل گرمی قرار دهید تا ریشه خوب شروع به رشد کنند(پاگرمایی).

 گونه های مهم: معروفتری گونه های این گیاه برای گلخانه های گرم ومرطوب عبارتند از:

miniata: این گونه از بهمن تا فروردین گل می دهد.گلها به صورت چتری در انتهای یک ساقه گلدهنده جانبی قوی به تعداد ۱۲ تا ۲۰ عدد قرار گرفته اند وبه رنگ قرمز مایل به نارنجی هستند.

C.nobilis: گلهای آن کوچک وآویزان وبه تعداد ۴۰ ا ۶۰ عدد در انتهای ساقه گلدهنده کوتاهی قرار دارند وبه رنگ قرمز مایل به نارنجی با نوک سبز می باشند…


منبع