وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .
وبلاگ دانشجویان اصلاح  ارومیه

وبلاگ دانشجویان اصلاح ارومیه

وبلاگ اصلاح نباتات:دارای انواع مقاله ها و تحقیقات در زمینه کشاورزی .

گل شمعدانی

شمعدانی

گل شمعدانیPelargonium

انواع شمعدانی هائی را که در گلکاری مورد استفاده قرار می گیرند به چهار طبقه تقسیم می نمایند:

اول  جنس شمعدانی معمولی

دوم  شمعدانی پیچ یا شمعدانی برگ عشقه ای

سوم  شمعدانی اژدر

چهارم  شمعدانی عطری


نکات قابل توجه در پورش گل شمعدانی:

در روزهای کوتاه زمستان و در حرارت کم ، آب دادن را برای چند هفته باید قطع کرد.ولی وقتی گیاه در حال فعالیت است هیچوقت نباید رطوبت خاک قطع شود

در تابستان موقعی که بوته شمعدانی گل دارد به آب نسبتا زیاد احتیاج دارد.

شمعدانی در محل سایه و قسمت شمالی ساختمان گل نمی دهد.

حرارت مطلوب برای شمعدانی بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتیگراد است.

خاک مناسب شمعدانی خاکی است که به زحمت بهم بچسبد یعنی کمی سنگین باشد.


گل شمعدانی


گل شمعدانی


منبع


گل سنگ

گل سنگ 

این گیاه در واقع آپارتمانیست و در فضای خانه به راحتی رشد و پرورش می یابد می توان این گیاه را به صورت مجموعه با گیاهان دیگر در یک گلدان کاشت.

این گیاه به نور متوسط، حرارت بالا، خاک همیشه خیس،احتیاج دارد

 امروزه گل سنگ به رنگهای سفید , صورتی , قرمز, سرخابی و شرابی پرورش می یابد.

در نور کم، نقاط رنگی و زیبای متن برگها محو می شود. برای جلوگیری از این اتفاق گلدان را به محل روشن تری ببرید.

این گیاه در اثر آبیاری زیاد خزان می کند، گل سنگ نیازی به اسپری آب ندارد.

نزدیک پنچره ای که از اشعه مستقیم آفتاب در امان باشد بهترین مکان برای نگهداری این گیاه است.


گل سنگ


منبع

ایشینانتوس

ایشینانتوس(Aeschynanthus)جنسی است متعلق به خانواده جسنریاسه و دارای حدود 80 گونه از گیاهان بالا رونده و اویزان است که ان ها را برای گل های زیبایی که دارند در گلخانه و یا درون سبد به صورت اویزان در منازل و در بالکن خارج از ساختمان پرورش می دهند.ان ها ب صورت گیاهان همیشه سبز با یرگ های تخم مرغی نوک تیز و متقابل می باشند.

ایشیناتوس گیاه ایده الی برای رشد در سبد و به صورت اویزان می باشد.خاک ان ها بایستی خیلی سبک از سه قسمت پیت و یک قسمت خزه تشکیل شود.اگر زمستان ها هوا بیش از 10- درجه سانتیب گراد شود ان ها را بایستی به داخل ساختمان و یا گلخانه انتقال داد.گیاهان در سایه و یا در نور ملایم افتاب رشد نموده ولی بایستی مرتب ابیاری شده و برگ های ان ها در هوای گرم اسپری شوند.از کود مایع استفاده نمایید به خصوص در تابستان.در زمستان اسپری را متوقف نموده و ابیاریمختصری صورت دهید.هر دو یا سه سال یک مرتبه نیاز به تعویض سبد یا گلدان می باشد.

برای تکثیر ان از نوک ساقه های رویشی قلمه تهیه نمایید.قلمه ها بهتر است به بلندی حدود 5 سانتی متر و در بهار تهیه شوند.قلمه ها را در خاکی که نصف شن و نصف پیت باشد کاشته و در دمای 18-20درجه مرطوب نگه دارید.این گیاهان معمولا افات کمی دارند و یا کاملا بدون افت و بیماری هستند.ان ها گیاهان خوبی برای زینت بالکن و یا بیرون از پنجره ساختمان و به صورت سبد گل اویزان می باشند.

ایشینانتوس

منبع

افلاندرا

افلاندرا(Aphelandra)متعلق به خانواده اکانتاسه ودارای حدود 200 گونه است.ان ها گیاهان همیشه سبز گلخانه ای و اپارتمانی را تشکیل می دهند.گونهA.squarosaیکی از گونه های بیسار متداول است که برای برگ های زینتی و گل های زیبای خود مورد توجه زیادی است.برگ های نیزه ای نوک تیز و سبز تیره که غالبا رگبرگ های سفید دارند به صورت متقابل قرار دارند.گل های زیبای ان به صورت فشرده سنبله مانند و پهلو دار در انتهای ساقه تولید می شوند.

گل ها نسبتا کوچک زرد و لوله ای بوده که بر روی برگه های زرد زینتی ایجاد می شوند.گلزایی معمولا در تابستان صورت می گیرد.

گیاه هنگام گلزایی به ابیاری منظم و زیادی نیاز دارد لیکن در پاییز و زمستان ابیاری بایستی متوقف شده لیکن خاک ان ها نبایستی کاملا خشک شود یعنی نمناک باشد.افلاندرا به نور کافی نیاز دارد لیکن نه نور مستقیم افتاب.درون گلخانه نبایستی نور شدید به ان ها برسد .گیاهان را اوایل بهار به گلدان هایی جدید با خاک (کمپوست)جدید منتقل نمایید.هر دو یا سه هفته یک مرتبه با کود مایع تغذیه نمایید.در زمستان نیز به تغذیه ان با فواصل بیشتر ادامه دهید.در زمستان نباید درجه دما پایین تر از 10 درجه سانتی گراد باشد.

در هنگام تکثیرر پس ازذ گلزایی گیاه را تا پایین قطع نمایید به صورتی که 2-4 برگ از ان باقی بماند.این کار موجب رویش جوانه ها در پاییین می شود.جوانه ها را پس از ان که حدود 10 سانتی متر رشد کردند قطع نموده و در مخلوطی از ماسه و پیت فرو برده و در جای گرم و مرطوب قرار دهد تا ایجاد ریشهنمایند.سپس ان ها را به گلدان جداگانه منتقل نمایید.

گاه ممکن است حشرات ریز و یا عدم تغذیه مناسب موجب از بین رفتن زیبایی برگ ها بشوند. 

افلاندرا

منبع


انتوریوم

جنس انتوریوم Anthurium   متعلق به خانواده گل شیپوری است و حدود 550 گونه دارد. انها گیاهان همیشه سبز گلخانه ای بوده و برخی از انها قابل نگهداری درون اپارتمان و ساختمان هستند. انها غالبا به واسطه اسپاته رنگی و زیبا و همچنین برای برگ های زینتی مورد توجه می باشند. برخی از گونه ها مانند A. andreanum   اسپاته قرمز و زیبا و برگ های همیشه سبز قلبی شکل را ایجاد می نمایند که برای مدت طولانی به خصوص در دوران گلدهی می توان از انها درون ساختمان استفاده نمود. گل های انها خیلی ریز بوده به صورت سنبله فشرده اسپادیس از میان اسپاته رنگی ایجاد می شوند که در مجموع زیبایی خاصی به گیاه می دهند.

انتوریوم بایستی در جای گرم نگهداری شود به خصوص درون گلخانه که دمای ثابتی داشته باشد. درجه دما در زمستان نبایستی به پایین تر از 15 درجه سانتی گراد برسد. خاک گلدان را بایست از مخلوطی از پیت و خزه خرد شده البته خزه اسفاگنوم توصیه می شود که در ایران وجود ندارد درست کرد به ترتیب به صورت سه چهارم و یک چهارم مقداری خاک لوم و ذخال خرد شده نیز به ان اضافه کنید. ته گلدان را شن دانه درشت بریزید که اب به راحتی از ان نشت نماید. گیاه را طوری در خاک گلدان قرار دهید که نوک رویشی ان کاملا بالای خاک قرار گیرد. ابیاری منظم و دمای بالا و ثابت و رطوبت و نور کافی لازمه رشد گیاه است. در ه.ای گرم ابیاری بیشتر لازم است و تامین رطوبت کافی از طریق اسپری برگ ها انجام میگیرد. در گلخانه اطراف گلدان ها بایستی خیس شوند. تا رطوبت تا رطوبت کافی برای گیاه ایجاد شود. برای بهتر نتیجه گل های درون ساختمان و اپارتمان بهتر است درون گلدان بزرگ ویا تشتی قرار گیرند که دارای اب یا ابر خیس شده باشد. گیاه را در تابستان در معرض مستقیم افتاب قرار ندهید. یک دو یا سه هفته یک بار با کود مایع تغذیه نمایید. ریشه هایی که از اطراف گیاه تولید میشوند انها را با قرار دادن در خزه مرطوب نگاه دارید. اگر انشعابات اطراف گیاه را قطع نمایید گل های زیباتر و با کیفیت بهتری تو لید می شود.

برای تکثیر انتوریوم در بهار گیاه را از گلدان بیرون اورده ان را تمیز نموده و و ریشه ان را همراه با یک یا دو نقطه رویشی تقسیم نمایید و مجددا هر کدام از تقسیمات را جداگانهه در خاک مخصوص خود در گلدان کوچکتر قرار دهید. مراقبت نمایید تا به حد بلوغ گلدهی برسند. رطوبت و گرمای ثابت مورد نیاز انهاست. از طریق بذر برخی گونه ها را نیز می توان تکثیر نمود. برای گلدهی بیشتر در زمستان گیاه را در جای خنک قرار دهید. 

انتوریوم


انتوریوم

منبع


اناناس زینتی

اناناس ananas متعلق به خانواده اناناس است. اگرچه گیاه گلخانه ای میباشد لیکن گاهی درون ساختمان و اپارتمان نیز نگهداری می شود به شرط ان که در جای گرم و نور کافی قرار داده شود. چند گونه انها در خاک رشد نموده و تولید میوه می نمایند از جمله گونهA. Comosus که به اناناس تجاری معروف است.

گیاهان برای داشتن برگ های زینتی با نوارهای سبز و خاکستری و یا سفید مورد توجه می باشند. برگ های گراس مانند به صورت تجمع و فشرده در پایین ایجاد می شوند.

خاک بایستی مورد توجه باشد که از مخلوطی از دو قسمت لوم فیبری یک قسمت پیت و یا خاک برگ پوسیده و یک قسمت شن ساخته شود. ابیاری بایستی منظم و کافی باشد لیکن تا ابیاری بعدی بایستی اجازه داده شود خاک خشک شود. گیاه بایستی در هوای گرم و نور کافی قرار داده شود و هر سال هنگام گل و میوه در ابتدای بهار گلدان و خاک ان تعویض شود.

بهترین راه تکثیر جدانمودن جوانه ها از اطراف گیاه است. جوانه ای را هم که بالای میوه به صورت رویشی باقی مانده نیز می توان جدا نمود و از ان گیاه کاملی به دست اورد. جوانه ها که از گیاه مادر جدا شده اند بایستی 2 تا چند روز در معرض هوا قرار داده شده تا ریشه ایجاد نمایند معمولا حدود یک ماه بعد از ان گیاهان کوچک را می توان در خاک مخصوص که قبلا توضیح داده شد در گلدان قرار داد و در گرما با نور کافی و با ابیاری منظم انها را به صورت گیاهان بالغ به ثمر رساند.

اناناس زینتی

منبع


اگلونما

اگلونما Aglaonema  متعلق به خانواده گل شیپوری و دارای حدود 50 گونه می باشد. این گیاهان چند ساله همیشه سبز در اپارتمان و گلخانه نگهداری می شوند. گل های ان ها مانند گل شیپوری ایجاد اسپاته زینتی نموده و علاوه بر ان برگ های انها رنگارنگ است. اختلاط رنگ های سبز و سفید در برگ ها منظره زیبایی را ایجاد می نماید.

این گیاهان را در جای مرطوب گرم و سایه قرار دهید. خاک انها را از کمپوست سبک انتخاب نموده و بایستی با نشت کامل باشد و اب درون گلدان باقی نماند. برای برای رشد بهتر گیاه گلدان ان را در گلدانی بزرگ تر که محتوی پیت خزه و یا ورمیکولات می باشد قرار دهید که رطوبت بیشتری برای گیاه تامین شود. گیاه به ابیاری کامل و نو کافی نیاز دارد ولی نه نور مستقیم. گیاه را با کود مایع تغذیه نمایید. چنانچه نیاز به گیاه بزرگتر باشد گلدان ان را هر سال یا هر دو سال یک مرتبه تعویض کنید.

تکثیر انها میتواند از راه تقسیم گیاه و یا از جوانه های کوچک تری که اطراف گیاه ایجاد می شوند صورت گیرد. جوانه ها و یا تقسیمات را با چند برگ متصل به انها جدا نموده و در جایی گرم و مرطوب در شن یا ماسه بکارید تا ریشه تولید نمایند. سپس انها را به گلدان منتقل نماعید. این عمل بهتر است در بهار انجام شود. نگهداری اگلونما در اپارتمان بسیار اسان است. این گیاه معمولا عاری از افات و بیماری ها می باشد. انها گیاهان زینتی ایده الی را تشکیل می دهند.

منبع

اگاو

جنس اگاو(Agave)یا برگ خنجری متعلق به خانوادهAgavaceae می باشد این گیاهان گروه نسبتا بزرکی با حدود 300 گونه را تشکیل می دهند که غالبا گیاهان گلخانه ای و اپارتمانی هستند.

ان ها نسبت به خشکی مقاوم هستند .دارای برگ گراس مانند لیکن کلفت و گوشتی هستند که غالبا به طور فشرده ای در پا بین تجمع می کنند و گاه دارای بریدگی های سطحی ویا خار مانند در حاشیه می باشند. گیاهان عمر بسیار طولانی دارند که به 50 سال یا بیشتر می رسد. هنگام بلوغ ساقه گلزاعی از وسط گیاه رشد می کند. این اندام شبیه سنبله است و گل های فراوان نسبتا ریز لوله ای و زنگوله مانند تولید می کند.

این گیاهان را میتوان درون ساختمان و یا اپارتمان نگهداری نمود به شرط ان که نور کامل به انها برسد. یکی از گونه های متداول  agave emericana  است که برگ های نوک تیز سبز متمایل به قهوه ای دارد و حاشیه انها ممکن است به رنگ روشن بوده و به صورت نواری روشن ظاهر می شود. این گیاهان را در تابستان می توان در حیاط خانه قرار داد و یا در باغچه کاشت. در زمستان انها را در جای خنک قرار دهید به شرطی که دما از 5سانتی گراد کمتر نشود. انها علاوه بر نور کافی اب فراوانی نیز نیاز دارند. انها از نظر خاک حساسیت چندانی نداشته حتی خاک باغچه برای رشد انها مناسب است. بهتر است هر سال یک مرتبه گلدان و خاک انها تعویض شود. بسیاری از گونه ها در اطراف گیاه جوانه ایجاد می نمایند.

بهترین راه تکثیر از طریق این جوانه هاست که بایستی با دقت از نزدیک گیاه مادر جدا شده و در گلدان های جداگانه کاشته شوند. اگاو را نیز می توان از طریق بذر تکثیر نمود. بذرها معمولا در بهار کاشته می شوند. برخی از حشرات ممکن است به برگ ها و ریشه حمله نموده و به انها اسیب برسانند. لیکن اگاو معمولا عاری از بیماری های گیاهی است.

منبع

اسپیدسترا(برگ عبایی)

اسپیدسترا(Aspidistra) (برگ عبایی) متعلق به خانواده سوسن است و دارای تنها هشت گونه از گیاهان همیشه سبز اپارتمانی و گلخانه ای است. انها به اسانی داخل اپارتمان وساختمان رشد نموده و به شرایط اب و هوایی مختلف درون ساختمان مقاوم هستند. حساسیت خاصی به تغییرات نور و دما ندارند. گونه معروف و متداول انها    A.elatiorاست که دارای برگ های سبز تیره نیزه ای دراز و جذابی بوده و به صورت گسترده رشد می نمایند. هنگام بلوغ گل های کوچک غیر زینتی فنجان – مانندی را تولید می کند.

خاک گلدان را از کمپوست غنی انتخاب نموده خوب ابیاری نمایید به خصوص در تابستان و در نور نسبتا ضعیفی قرار دهید. برای داشتن گیاه بزرگتر ان را هر سال به گلدان بزرگتر و خاک تازه منتقل نمایید. در طول سال هر یک یا دو ماه یک بار به ان کود بدهید.

برای تکثیر گیاه برگ عبایی در بهار ریشه گیاه را تقسیم نمایید  و هر قسمت را با جوانه انتهایی و تعدادی برگ در گلدان و خاک تازه قرار داده و اب و غذای بدهید. حشرات و عنکبوت های کوچک ممکن است ب گیاه اسیب برسانند و در سطح برگ ها لکه ایجاد نمایند. گاه ممکن است در نتیجه اسیب های فیزیولوژیکی نوک برگ ها قهوه ای شده و شکاف ایجاد نمایند.

منبع

اسپاراگوس

اسپاراگوس(Asparagus)شویدی متعلق به خانواده سوسنیان است.تعداد 300 گونه از گیاهان زینتی اسپاراگوس به صورت گیاهان چندساله بالارونده نسبتا مقاوم با ریشه های غدهه ای و پیاز مانند وجود دارد.برخی از گونه ها بومی افریقای جنوبی می باشند.یکی از گونه های معروف که به عنوان گیاه زینتی پاسیو و یا به صورت اویزان در سبد کشت می شود گونه A.sprengeriمی باشد.گیاه به ارتفاع 25-30سانتی متر رشد نموده ولی به ابعاد بیشتری پخش می شود.ان را می توان در سبد به صورت اویزان در سایه و یا سایه افتاب نگهداری نمود.همچنین گیاه ایده الی برای پاسیو می باشد.در گلدان یا پاسیو به صورت نیمه بر افراشته و هلالی رشد می نماید و پخش می شود.ساقه ها نسبتا نازک ول سیمی و سفت می باشند و خار های قلاب مانندی ایجاد می نمایند.برگ ها سبز متوسط متمایل به زرد و به صورت خطی و یا تخم مرغی کشیده بسیار فراوان ایجاد شده و منظره زیبایی را نمایان می کند.برگ ها در حقیقت فیلوکاد بوده یعنی ساقه های توسعه یافته ای می باشند.ان ها را برای زیبایی برگ ها و انبوه بودن ان ها کشت می کنند. گیاهان بالغ گل هایی نسبتا نا مشخص و سفیدی را تولید می کنند که ستاره ای شکل می باشند.گل ا در مجموعه هایی در انشعابا جانبی در ماه های خرداد و تیر ظاهر می شوند.پس از گلدهی بسیاری از گل ها تبدیل به میوه های کوچک سته مانندی به رنگ قرمز می شوند که بر زیبایی گیاه می افزایند.تکثیر گیاه معمولا از طریق تقسیم گیاه(ریشه ی غده ای ان)در ماه ها فروردین و اردیبهشت صورت می گیرد.گیاه را هم چنین می توان از طریق کاشت بذور بالغ(میوه های سته مانند)تکثیر نمود.بذور را بایستی در ماه اردیبهشت در گلدان و یا جعبه های حاوی کمپوست و شن کاشت و در دمای 16 سانتی گراد نگهداری نمود.هنگامی که گیاهچه ها رشد نمودند ان ها را می توان به گلدان هایی انفرادی انتقال داد. 
اسپاراگوس